Salı, 17 Eylül 2019
Şahin AKÇAP

GÖNÜLLER BİR OLURSA UZAKLAR YAKIN OLURMUŞ (4)

Yollarda asayiş berkemal.

Beş altı yıl önce Doğu seferi yapan otobüsler ; geçit vermez vadilerin, dik yamaçların, pusuya açık viraj bitimlerinin ardında askeri güvenlik kontrol noktalarında durdurulur didik didik aranır,yolcular kimlik kontrolünden geçirilirdi.

Şimdi böyle bir tarama denetimi yok.Askeri karakollarda tetikte nöbet duran askerlere otobüsümüzdeki çocuklar el sallıyor,karşılığında gencecik askerlerin gülümseyişlerini alıyorlar.

Türküyle,Kürdüyle,Lazıyla yüzyıllardır bir arada yaşayan insanımıza birilerinin reva gördüğü toplumsal bunalımın sonunda her kese ağır faturalar kestiğini biliyoruz. Biliyoruz müthiş ve de görkemli kadim Anadolu topraklarını kan coğrafyasına dönüştürmek isteyenlerin arkalarındaki emperyalist senaryoların amaçlarını.

Uydu kanallarda arayıp bulacağımız belgesellerde petrolün yerini tutacak onca enerji kaynağının var olduğunu, güneş enerjisinin hayatın her alanında değerlendirilebileceğini öğrenmek istemeyen silah tüccarlarının hükümetleri ha babam üçüncü dünya ülkelerini işgal etmeye, iç sorunlar yaratıp, ardından müdahale etmeye devam ettikçe yol boylarındaki karakolların var olmaya devam edeceğini endişe duyarak düşünüyoruz.

Oysa nasıl da iç içeyiz . Ahmet Arif’in Otuz Üç Kurşun destansı şiirinde de anlatıldığı gibi yüzyılların akrabasıyız.

Kirveyiz, kardeşiz, kanla bağlıyız
Karşıyaka köyleri, obalarıyla
Kız alıp vermişiz yüzyıllar boyu,
Komşuyuz yaka yakaya
Birbirine karışır tavuklarımız

Bingöl dağlarını tüketiyor otobüsümüzün tekerlekleri.

Sırada Muş yolu var. Ancak karayollarındaki yol yapım çalışmaları aracımızın hızını azaltıyor. Sol tarafımda oturan yolcular:

-Yollar yapılsın, yollar genişletilsin. Biz gecikmeye razıyız. Diye konuşuyorlar.

Muş’a da varıyoruz. Yüzlerine aşina olduğumuz yolcuların bir çoğu Muş’ta inerken, Tatvan, Van istikametine gitmek için yeni yolcular biniyor.

Artık mola yok. Hedef , Muş ovasını aşıp Tatvan’a varmak. Öyle de oluyor. Rahvayı (ovayı) hızla geçiyoruz.Solumuza bizi takip eden demir yolları ve ötesinde önemli bir krater,volkanik dağ olan Nemrut var. Hani zaman olsa Nemrut’a tırmanılsa volkanın püskürdüğü ağızdaki krater gölü seyir edebilirdik.

Tatvan’a birkaç kilometre kala, dik yolu otobüsümüz tırmanırken, Van Atatürk Lisesindeki Edebiyat öğretmenimizin Van’a geldiği günü unutamadığı anı anlatışını anımsıyorum.

Demişti ki;

-İstanbul’dan yıllar önce annemle yola çıktık. Doğu’yu her kes sürgün yeri olarak anlatıyor. Annem yine de gidip görelim kızım, yapamayacağım buralarda dersen döner, istifa edersin demişti..E , ben bir Edebiyat öğretmeni olarak Çalıkuşu’nu okumuşum. Feride öğretmene sevdalanmışım. Nasıl görevime doğu çıkar da gitmem diye olumsuz bütün eleştirilere karşı çıkıyorum. .Ancak Malatya’dan sonra otobüsümüzün geçtiği yollara sırtını dayayan dağlar çıplak, küçük,kerpiçten,çamurdan evler. Her Doğu kentinde otobüsümüz mola verdikçe insan manzaralarından da tedirgin olmaya başladık.İnsanlar yoksul. İstanbul Türkçesi hak getire.Annemin morali bozuldu.Başladı ağlamaya.Neyse biz tam bir dik yolu aşıp Tatvan’a vardığımızda koskoca maviliğiyle Van Gölü karşımıza çıkmasın mı? Sanki mavilik ikizleşiyor. Yer mavi,gök mavi. Göl’ün gülümseyen mavişliği bütün karamsarlığımızı alıp götürdü.İşte şimdi ben bu korkulan Doğu Anadolu’nun bir bireyi oldum. Eşim Vanlı. Çocuklarım Van’da doğdu.Yaz tatilinin yarısını İstanbul’da geçiriyoruz.Diğer yarısını da çok sevip anlattığım Van’ı gelip görmek isteyen akrabalarım, arkadaşlarımla Van’da.

Evet Tatvan’dayız. Bir yanımız Van Gölü diğer yanımız ta Tatvan’dan başlayıp Van’a kadar bize eşlik edecek Artos sıra dağları..

Otobüsümüz Tatvan, Van arası yolunda artık.

Belleğimdeki Ahmet Arif’in dizeleri , bir bir dudaklarıma dökülmeye başlıyor:

Bu dağ Mengene dağıdır
Tanyeri atanda Van'da
Bu dağ Nemrut yavrusudur
Tanyeri atanda Nemruda karşı
Bir yanın çığ tutar, Kafkas ufkudur
Bir yanın seccade Acem mülküdür
Doruklarda buzulların salkımı
Firari guvercinler su başlarında
Ve karaca sürüsü,
Keklik takımı...

(Yarın:Küçük bir kentken Büyükşehir olan Van şehri)